NTP-HHTDK-21-0020
A program címe: Hazai Tudományos Diákköri műhelyek támogatására
A projekt címe: Komplex TDK tehetséggondozás, növelve az alapképzésben résztvevő hallgatók motivációját
A projekt időszaka: 2021. július 1. - 2022. december 31.
A pályázat azonosítója: NTP-HHTDK-21-0020
A tehetséggondozó projekt a TDK hallgatókat országos konferencia-részvételére jogosultságot adó helyi TDK szervezésével, a fordulókra történő felkészítéssel, egyéb konferencia részvételek támogatásával segítette, s további cél volt újabb BSc hallgatók bevonása a diákköri kutatásokba.
A TDK hallgatók tehetséggondozásában az elméleti/gyakorlati kompetenciák fejlesztése egyrészt egyéni/kollektív terepi és laborkutatások, az adatok kiértékelése, szakmai konferencia részvételek, valamint TDK hallgatók helyi és országos (OFKD) konferenciára történő felkészítése jelentette. A terepi kutatások 2021 őszén és 2022-ben tavasztól ősz végéig valósultak meg. A projekt során 2022. decemberig több helyi szakterületi TDK konferencián a hallgatók TDK eredményeinek bemutatására. A lezajlott kari TDK tevékenység eredményességét jól mutatja a megrendezett helyi TDK fordulók, még inkább a hallgatói részvételek nagyobb száma. A nevezési időszakban összesen 13 helyi szakterületi TDK konferencia és ezek jegyzőkönyve alapján 96 pályamunka (95 fő) került bemutatásra, a szakmai zsűrik összesen 16 I., 15 II. és 8 III. helyezést osztottak ki.
A TDK népszerűsítő foglakozások, találkozások önállóan kisebb számban valósultak meg, de az Ökológia Tanszéken szervezett egy TDK toborzó workshop mellett az OTDK-n már helyezést elért hallgatók (jelenleg PhD képzésben vesznek részt) által tartott 2 előadás, majd kötetlen beszélgetés több hallgatót vonzott, melynek eredményeként növeltük a BSc hallgatók TDK aktivitását.
A pályázat középiskolás programja segítette a tehetséggondozás és versenyfelkészítés folyamatát, melynek három fő pillérét a középiskolai tantermi oktatás, a terepgyakorlatok és az egyetemi kutatócsoporttal folytatott közös munka adta. A tantermi képzések megismertették a diákokkal a szupraindividuális szerveződési szintek releváns ökológiai problémáit, törvényszerűségeit. Több ökológiai mintavételezési módszert mutattunk be, hozzárendelve az ehhez szükséges statisztikai alapokat, fejlesztettük a diákok készségét a tudományos prezentációk készítésében (előadás, poszter). A terepgyakorlatokon a Duna-Dráva és a Balaton-felvidéki NP Dráva menti, illetve a Kis-Balaton élőhelyeit és élővilágát mutattuk be. Kiemeltük a Kis-Balaton hidrológiai és ökológiai szerepét, a biodiverzitás, az ökológia és az ökoszisztéma szolgáltatások kapcsolatát.